sunnuntai 5. huhtikuuta 2009

HS väittää: Lappiin virtaa ravintolatyöntekijöitä ulkomailta - mistä kysymys?

Lappiin virtaa ravintolatyöntekijöitä ulkomailta - HS.fi – Kotimaa

Totuus on tätä juttua ja sitä "taruakin ihmeellisempi". Jutun otsikko on vähintäänkin runsaasti liioitteleva. Jutun Mainio T. kirjoittaja on sivuuttanut lähdekritiikin sujuvasti. Itse en tällaista työvoiman virtaa ole huomannut. Suhtaudun silti myönteisesti monikulttuurisiin työyhteisöihin Lapin matkailussa. Itsekkin olen työskennellyt sellaisissa, ja kokemukset ovat olleet myönteisiä. Tämän olen ilmaissut aiemmassa blogitekstissäni - mm. "Työvoimasta Lapin matkailun pullonkaula".

“Kävin itse etsimässä ammatti- ja kielitaitoisia työntekijöitä Thaimaasta, sillä Suomesta heitä ei enää saa", hotelliyrittäjä Jussi Eiramo kertoo. Vahvasti liioiteltu väite matkailuyrittäjältä! Kyllä Suomesta saa sekä ammatti-, että kielitaitoista työvoimaa. Monesti kysymys tunturikeskuksissa on asunto- ja työoloista, sekä tuntien riittävyydestä. "Just in time"- työntekijöitä varmaan ei tule! Se ei kuitenkaan ole työntekijän, vaan ennen kaikkea työnatajan ongelma!

Eiramo ennustaa, että lähes koko Suomessa on viiden vuoden kuluttua paha työvoimapula. Näin olen myös itse ennustanut Lapin matkailun osalta – ainakin kiivaimman sesongin aikaan. Vuosijänteenikin on lyhempi, kuin Eiramolla. Samaan päätelmään päätyi jokin aika sitten myös matkailuparlamentti Ylläksellä.

PAM lehti 6/2009 sivulla 11 kertoo "Lapin saagaa", jossa Mika niminen ravintolatyöntekijä päätti pakata tavaransa ja lähteä takaisin kotiinsa Etelä-Suomeen. Eli ongelmat ovat esillä ja tiedossa! Keskiöön nousee kysymys, mistä ja miten niitä lähdetään ratkomaan? Sesongista selviytymisstrategialla, vai pysyvämmällä ja pitkäjänteisellä strategialla? Asiakaslähtöinen lähestymistapa tuottaa matkailubisneksen kannalta varmaan parhaan tuloksen.

Ei kommentteja: