perjantai 16. lokakuuta 2009

Brandin ryöstö siirtomaavaltaa – boikotti tuntuu!

Asiakas on kaikesta huolimatta kuningas valinnoissaan. Niin sanottu eettinen näkökulma kuluttamisessa on siirtymässä aktivistien etuoikeudesta kaiken kansan käyttöön. Yritysjohtajien vakuuttelut siitä, että kuluttajat eivät välitä siitä mitä yritys tekee tai missä tuote on tuotettu, tai mikä on alkuperämaa, eivät vakuuta. Tämä väittämä välinpitämättömyydestä ei pidä paikkaansa. Syödäänkö kouluissa brasilialaista lihaa tai puolalaista perunaa? – sillä on vissi merkitys. Jopa niin, että maatalousministeri Anttilakin joutui siihen sanomaan “emännän” sanansa.

Lähiruoan merkitystä, sen laatua ja toivottavuutta korostetaan, mutta käytännössä tuotteita hankitaan kuitenkin globaaleilta markkinoilta – mistä milloinkin sen kätevimmin saa. Hankkijoilla paikallisuuden merkitys häviää säästöeurojen perässä juostessa. Tämä toimintalinja joutuu tulevaisuudessa yhä ahtaammalle. Ei siksi, että sitä juhlapuheissa korostetaan, vaan siksi, että kuluttajat eivät sitä enää ymmärrä ja hyväksy.

Eduskunnan kyselytunnilla nousi esille Lapin Kullan tuotannon siirto Torniosta Lahteen. EJ. Tennilä kuvasi sitä brandin ryöstöksi. Sitähän se on. Lahdessa tuotettu olut ei ole Lapin Kultaa. Samalla kyse on paikallisesta tuotannon loppumisesta, työpaikkojen menetyksestä, Mansikin lisävalkuaisen saannin kallistumisesta kolminkertaiseksi ja kuljetusyritysten kaluston muuttumisesta reserviksi.

Lapin Kullan boikotti puree! Torniolaisen K-marketin osalta myynti on laskenut noin 17 %. Suurin Facebook ryhmä on lyhyessä ajassa kasvanut liki 12.000 henkeen. Kansan suussa tuotannon siirron vastaiset kaskut lisääntyvät. Osa protesteista on näkyvää ja mitattavissa, mutta näkymättömän osan vaikutus tulee viiveellä.

Kansainvälinen juomajätti lopettaa Torniossa – se on selvää. Lapin Kulta tuotemerkki ja brandi on lunastettava Heinekenilta pois, kuten Kepun Lapin Piiri on esittänyt. Heinekenin Tunturipurojen raikkautta – markkinointi on tulevaisuudessa vietävissä markkinatuomioistuimeen harhaanjohtavana markkinointina. Samoin itse Lapin Kulta tuotteen osalta voidaan vedota EU:n aluperämerkintöihin Fetajuuston ja Parman tavoin. Lapin Kultaa voi valmistaa vain Lapissa. Tehdashan on kannattava!

Ei kommentteja: