perjantai 16. lokakuuta 2009

Joukkoliikennealoite päättäjien pöydälle

Rovaniemen joukkoliikenteen kehittämistä vaativa adressi luovutettiin viime valtuuston kokouksen yhteydessä valtuuston ja teknisen lautakunnan puheenjohtajille. Adressin on allekirjoittanut 1800 henkilöä, joista 1661 Rovaniemeltä.

Olen seurannut adressin taustavoimien työtä asian eteenpäinviemiseksi. Adressit ovat yleensä olleet  jonkin asian puolesta tai jotain vastaan. Tämän adressin suhteen on toimittu toisin. Taustatyö adressin tiimoilta on ollut pitkäjänteistä ja perusteellista.

Yhteydenpitoa on harjoitettu laajasti eri tahojen kanssa. Muun muassa kaupungin asukasyhdistykset ovat saaneet informaatioita ja osallistuneet adressin keräämiseen. Adressin voima onkin siinä, että siinä on laajasti hyödynnetty suoraa vuorovaikutusta kuntalaisten kanssa. Sitä ei ole jätetty pelkästään sosiaalisen median varaan. Aloite ei ole ollut pelkästään joukkoliikenneaktivistien varassa. Se on avattu tavallisen kuntalaisen ulottuville.

Toinen merkittävä omaleimaisuus on siinä, että siinä on hahmoteltu konkreettisesti sitä millaiselta haluttu joukkoliikenneverkko näyttäisi. Lisäksi esimerkiksi Eteläkeskuksen ruuhkien ratkaisemiseksi on esitetty vertailevia laskelmia. Kaupungilla on 50 miljoonan euron suunnitelma nelostien remontoimiseksi. Se sisältäisi viisi eritasoliittymää, silta ja lisäkaistoja Eteläkeskukseen. Adressi kehottaa panostamaan joukkoliikenteeseen, jolloin saavutettaisiin tieinvestointeja suuremmat edut halvemmalla ja saasteettomammin.

Kunnallisaloite tulee kuukauden päästä valtuutettujen pöydälle. Silloin on todellinen mahdollisuus linjata valtuuston tahtotila joukkoliikenteen kehittämisen suhteen. Yhdytäänkö adressin allekirjoittajien kantaan, että “Rovaniemi luopuu nelostietä ja Eteläkeskusta koskevista tiesuunnitelmista. Niihin kaavaillut rahat käytetään joukkoliikenneinvestointeihin ja joukkoliikenteen parantamiseen erityisesti Eteläkeskuksen alueella. Koko kaupunkialueelle luodaan toimiva paikallisbussilinjasto, joka palvelee aamusta iltaan vähintään puolen tunnin välein. Tällaiseen järjestelmään riittäisi viiden miljoonan euron vuotuinen tuki, eli murto-osa suunniteltujen tieinvestointien kustannuksista”.

Ei kommentteja: