tiistai 8. tammikuuta 2013

Keskustan jätökset

Jätös numero yksi

Entinen pääministeri Matti Vanhanen on avautunut (osittain) STX:n laivatilauksen tiimoilta. Kuulemma joko pääministeri tai presidentti olisi tehnyt suullisen esityksen yhteisestä valtiollisesta laivatelakasta. Vanhanen sanoo suhtautuneensa asiaan vakavasti, mutta ei muista kenen ehdotukseen tuolloin olisi kuulunut suhtautua vakavasti. Ei kovin uskottavaa.

Kenenkäs kontolle asia siirrettiin? "Touhuministeri" Pekkarisen tietysti. Virkamiehet asialle kuulostelemaan ehdotusta, ja hautaamaan se kaikessa hiljaisuudessa. Suomen telakkateollisuus sai tuolloin lähes kaikki maailman suuret risteilijätilaukset - Ranska tuskin omiaankaan. Mitäs sitä valtio-omistusta miettimään. Olisi kannattanut!

Sen jälkeen Ranska on ryhtynyt 1/3 omistajaksi STX Franceen. Suomi ei omista pätkääkään STX Finlandiasta. Arvelen, että juuri tuo valtion osaomistus on se Kääriäisen kuuluisa "saranakohta", jossa tilaus meni Ranskaan. Omistajana Ranska voi panostaa tuntuvammin ja paremmin telakkaansa, kuin omistamaton Suomi. Se unohti, että omistaakin kannattaa, jotta voisi osallistua päätösten tekoon.

Jätös numero kaksi

Edellisen hallituksen johdolla valmisteltiin uusi kaivoslaki. Valmistelusta vastasi "touhuministeri" Pekkarinen. Näyttävä vierailu Lemmenjoella suoritettiin kopterilla, kun kävelläkkään vissiin ei viiitsitty.

Konekaivuu voisi jatkua jopa kolmekymmentä vuotta - Ei jatkunut. Sittemmin Pekkarinen sai huomautuksen oikeuskanslerilta virheellisistä lausumistaan. Nyt olennaista on pohtia "virheellisen lausuman" ja" harhautuksen" välistä eroa, kuten tässä pohditaan.

"Touhuministeri" ei moisia ehdi miettimään, kun on kiire Kittilään, jossa ulkomainen toimija avaa kultakaivoksen ja Talvivaaraan, jossa 500 juhlavierasta odottaa.

Jätös numero kolme

Talvivaaraa omistava ympäristöministeri Lehtomäki rukkaa ympäristövalvontaa uusiksi. Valvonnan resursseja riisutaan, yhdistetään ELY keskuksiin, ja sen riippumattomuutta rajoitetaan. Näin siinä kävi.

Talvivaara on tuore tapaus, ja on vain hyvä, että se paljasti kaivosten ympäristövalvonnan puutteet koko laajuudessaan.

Jätös numero neljä

Edellinen liikenneministeri Vehviläinen hyökkää rajusti seuraajaansa Merja Kyllöstä vastaan liikennehankkeiden määrärahoista. Merja julkistaa, että häneltä puuttuu 150 miljoonaa euroa liikennehankkeiden määrärahoja. Vehviläinen ei kuitenkaan muista, että häneltä itseltään hukkui 170 miljonaa.

Vehviläinen vaatii Kyllöstä otamaan ministeriössä ohjat käsiinsä, muistamatta kuitenkaan, että hänen itsensä nimittämä viraston pääjohtaja oli saanut jo useita huomautuksia VTV:ltä vääränlaisesta menettelystä.


Ei kommentteja: