Kaupunki aikoo ulkoistaa Kairatiimin kotihoidon ja
kotisairaanhoidon kokonaisuudessaan yhdelle toimijalle (LR 16.5–13). Kaavailut herättävät useita kysymyksiä?
Miksi juuri nyt? Kaupungin hoivatyössä on viime syksynä
aloitettu kehittämishanke, johon kaikki neljä tiimiä ovat osallistuneet. Siinä
omaa työtä on tarkasteltu ja järjestelty työ- ja palvelulähtöisesti. Tavoitteena on ollut tehostaa omaa toimintaa,
ja vähentää ns. ”hukkatyötä” sekä kustannuksia.
Miksi sen tuloksia ei malteta
odottaa? Miten hanke jatkuu tästä eteenpäin, kun yksi tiimi sulautetaan muihin?
Miten eri tiimien vakituisten sijaisten käy, kun kolmeen jäljelle jäävään tiimiin
siirtyvät Kairatiimin 27 työntekijää?
Miten käy pienille paikallisille hoivayrittäjille? Niiden toimintamahdollisuudet
todennäköisesti vähenevät kahta tietä. Pienen resurssit eivät riitä kilpailuun
suurten toimijoiden kanssa. Kairatiimi kokonsa johdosta on siten niiden
ulottumattomissa. Toisaalta muissakin tiimeissä ulkoisten palvelujen käyttöä
järjestelyllä on ainakin aikomus vähentää. Sitäkin kautta toimintamahdollisuudet
pienenevät. Rovaniemi saa uuden ja turhan kolhun yrittäjämyönteisenä
kaupunkina. Tehdään niin suuria hankintakokonaisuuksia, että omien yritysten
rahkeet eivät yksinkertaisesti riitä. Onko tällainen hankintapolitiikka aluetalouden
kannalta järkevää?
Paikallisten palvelumarkkinoiden hyödyntämisen sijaan
luodaankin monopolimarkkinat, joissa pärjäävät vain kansalliset ja
ylikansalliset toimijat. Niillä on resursseja ottaa takkiin bisneksen haltuunottovaiheessa,
ja päästä rahastamaan myöhemmin. Kun ulkoistaminen tehdään näin suurena
kokonaisuutena, pääsee vain riittävän suuri toimija valmiiksi katettuun
”illallispöytään”.
Kesäkuun valtuuston käsittelyyn on tulossa palveluhankintastrategia.
Miksi tämän osalta ei odoteta, millaisia linjauksia valtuusto tuolloin tekee,
ja edetä sitten niiden strategisten linjausten mukaisesti?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti