sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Julkiset palvelut selkokielellä

Kokkeileppa panna töpseli seinään tai valuta vettä.  Katso mittaria kuinka se pyörii? Avaa TV ja katso alueuutiset. Vedä WC pönttö. Lajittele jätteesi. Hae kenttiä sivukylillä. Odota postin saapumista.

Mene kentälle ja nouse koneeseen. Lähde satamasta laivaan. Aja tietä ja seuraa liikennemerkkejä. Hanki sakot. Nouse junaan. Pyöräile tai kävele lumisohjossa. Palele bussipysäkillä.

Hae kaverisi putkasta. Perää oikeutta käräjäsalista. Tee asento armeijassa. Katkaise ryyppyputki. Mene työkkäriin työnhakuun. Hikeenny Kelassa ja hermostu Soskussa.

Käy terkkarissa, ja ota piikki takamukseen. Silitä pullukan vatsaa neuvolassa. Vie muksut hoitoon ja lapset kouluun. Kysy illalla mitä ne oppivat ja söivät?

Nosta hiki pintaan pururadalla tai hiihtoladulla. Pulahda uimahallin porealtaaseen. Kuuntele hiljaisuutta luontopolulla. Keitä nokipannukahvit laavulla.

Kysy, lue ja lainaa kirjastosta. Kieltäydy oopperasta ja näyttelystä, mutta piipahda porukalla teatterissa. Nikkaroi ja aikuisopiskele kansalaisopistossa.

Palkkaa koulunsa käynyt ammattimies. Selvitä, saako naapurin tontille rakentaa? Vieraile vanhainkodissa. 

Kuvittele sitten, että näitä ei olisikaan?

Ei kommentteja: